Drie redenen om over te stappen op online audits in de zorg

Het borgen van kwaliteit en veiligheid in de zorg is een complexe opgave. De traditionele benadering van audits en checks kan inefficiënt zijn, vooral gezien de veranderende omstandigheden. Hier zijn drie redenen waarom de overstap naar online auditen in de zorg zinvol is, met als resultaat meer grip, inzicht en efficiëntie.

Reden 1: Borg de continuïteit van audits, controles en inspecties

De corona-uitbraak dwong sectoren, waaronder de zorg, tot digitale transformatie van traditionele processen op het gebied van kwaliteit en veiligheid. Echter, de druk op de zorg leidt tot uitstel van audits, controles en inspecties. Dit brengt het risico met zich mee dat de organisatie niet-compliant wordt, de kwaliteit achteruitgaat en er een administratieve achterstand ontstaat.

Online auditen en self-assessments verminderen deze impact. Zonder afhankelijk te zijn van fysieke auditgesprekken kunnen toetsvragen online worden uitgezet over beleidsonderwerpen als agressie, medicatie en privacy. Zo wordt de continuïteit van auditprocessen geborgd en ontstaat er een toekomstbestendige digitale samenwerking binnen de gehele organisatie.

Reden 2: Slimmer werken met meer inzicht

Online audits, hoewel vergelijkbaar met traditionele audits, versnellen het proces aanzienlijk. De digitalisering maakt het plannen en rapporteren over audits efficiënter. Online auditsoftware biedt niet alleen tijdsbesparing, maar ook meer inzicht. Het plannen en rapporteren over audits is tot 50% sneller met online hulpmiddelen, waardoor er meer aandacht is voor de inhoud van de audit en de daaruit voortkomende verbeteringen.

Online auditsoftware voor self-assessments

De mogelijkheid om online auditsoftware te gebruiken voor self-assessments is een extra voordeel. Medewerkers kunnen zelf vragen invullen, aangepast aan hun afdeling of functieprofiel. Dit biedt inzicht in de bekendheid van beleid en maatregelen bij het personeel, waardoor gerichte verbeteringen mogelijk worden.

Reden 3: Start met structureel en integraal verbeteren

Traditionele audits worden vaak gezien als tijdrovende controles voor compliance. Het transformeren van deze audits naar self-assessments faciliteert een organisatiebreed inzicht in wat goed gaat en wat beter kan. Dit zorgt voor bewustwording bij medewerkers en geeft inzicht in verbeterkansen.

Digitale interne audits stimuleren integraal verbeteren door medewerkers bewust te maken van het beleid en hen te betrekken bij verbeterprocessen. Dit creëert een transparante integrale verbetercyclus die minder tijd kost dan traditionele audits en meer opbrengt.

Kader Digital voor audits & afwijkingen

Kader's online software voor audits maakt het mogelijk om audits automatisch in te plannen en afwijkingen te registreren. Deze module biedt ook inzicht in andere processen zoals klachten en incidenten. Kader is gespecialiseerd in de transitie van fysieke audits naar online oplossingen, waarmee zorginstellingen efficiënter kunnen werken en integraal kunnen verbeteren.

Is jouw zorginstantie klaar voor de overstap naar online auditen en integraal verbeteren? Maak vrijblijvend kennis met Kader Digital – vraag direct een gratis online demo aan!

Online demo aanvragen

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws, ontwikkelingen en relevante kennisartikelen.

Aanmelden
Nieuw

Onze nieuwste artikelen

Drie redenen om over te stappen op online audits in de zorg

Lees verder
25/03/2024

De waarde van een goede nulmeting voor risicomanagement in de zorg

Lees verder
26/02/2024

Optimaliseer je Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) proces met online software

Lees verder

Single Sign On

Single sign-on zorgt ervoor dat je eenmalig inlogt met je bedrijfsaccount, waarna automatisch toegang wordt verschaft tot de software.

Flexibel systeem

Door verschillende gebruiksmodules uit- en aan te kunnen zetten personaliseer je jouw software en daarmee de functionaliteiten van wat jij nodig hebt.

Data analyse

Aan de hand van het overzichtelijke dashboard houd je overzicht en controle op de opvolgstatus van taken. Trends worden inzichtelijk, zodat je pro-actief arbobeleid kan voeren.

Organisatiestructuur

Gebruikers kunnen in de structuur altijd naar beneden kijken, maar nooit omhoog. Zo heb je alleen toegang tot de informatie die voor jou relevant is