Veiligheidskundigen en arbo-adviseurs weten als geen ander dat je ook voldoende aandacht moet hebben voor de bijna ongevallen, de momenten waarop het nét goed gaat en de momenten waarop je er met de schrik of een blauwe plek vanaf komt.
ContactDeze bijna ongevallen geven namelijk aan waar potentieel gevaarlijke situaties aanwezig zijn of kunnen ontstaan. Precies daar ligt de meeste verbeterpotentie om arbo-ongevallen te voorkomen.
Maar waarom worden er geen bijna ongevallen of onveilige situaties gemeld? In deze blog benoemen we drie mogelijke oorzaken hiervoor.
[column]Een belangrijk voorwaarde voor een werknemer om een melding te doen is dat deze de urgentie en het nut van een melding begrijpt. Waar doe je het voor? Dit zit vaak in de bedrijfscultuur ingebakken en wordt door nieuwe collega’s overgenomen.[/column]
[column]Ook mag een melding nooit negatieve consequenties hebben voor de melder, direct of indirect. Als medewerkers het gevoel krijgen dat zij als dader of schuldige worden gezien zullen zij weinig geneigd zijn om incidenten en gevaarlijke situaties te melden.[/column]
De bedrijfscultuur moet zorgen dat melders zich veilig voelen om te melden wat niet goed gaat zodat ze kunnen leren van fouten. Macho- en haantjesgedrag staat hier vaak haaks op. Maar de cultuur in een organisatie verander je niet zomaar. Dat vereist intensief werk op langere termijn. De adviseurs van Kader HSE kunnen jou hierbij helpen.
Incidenten melden moet vooral snel en makkelijk gaan. Kost het te veel tijd? Wordt er veel overbodige informatie gevraagd? Of is het meldformulier niet makkelijk te vinden? Dan zal er waarschijnlijk weinig gemeld worden – er zijn immers nog genoeg andere belangrijke dingen die óók gedaan moeten worden. Als je niet eenvoudig en snel kan melden verdwijnt de urgentie en motivatie om te melden als sneeuw voor de zon.
Heb je ooit een melding of klacht ergens ingediend en er nooit meer wat van gehoord? Dat is erg demotiverend en voelt dan toch als verspilde moeite, terwijl de organisatie mogelijk wel actie heeft ondernomen. Daarom is het belangrijk om terugkoppeling te geven aan de melder wat er met de melding wordt gedaan en wat het (positieve!) gevolg van deze melding is. Bonuspunten als je dit ook met de rest van het team deelt, zodat iedereen hiervan op de hoogte is en weet dat er écht wel wat met jouw melding gebeurt.
Er zijn drie momenten waarop je het melden van bijna ongevallen en onveilige situaties kan stimuleren.
Wil jij hier meer over weten? Bekijk de module incidentmanagement of neem contact met ons op.
Single sign-on zorgt ervoor dat je eenmalig inlogt met je bedrijfsaccount, waarna automatisch toegang wordt verschaft tot de software.
Door verschillende gebruiksmodules uit- en aan te kunnen zetten personaliseer je jouw software en daarmee de functionaliteiten van wat jij nodig hebt.
Aan de hand van het overzichtelijke dashboard houd je overzicht en controle op de opvolgstatus van taken. Trends worden inzichtelijk, zodat je pro-actief arbobeleid kan voeren.
Gebruikers kunnen in de structuur altijd naar beneden kijken, maar nooit omhoog. Zo heb je alleen toegang tot de informatie die voor jou relevant is